Atelier 1!
Het
nieuwe schooljaar is weer begonnen en sinds twee maanden is het weer een
gezellige drukte in atelier 1: Het handvaardigheid lokaal!
Inmiddels
geef ik ruim 8 jaar handvaardigheid op de Ark op dinsdag en donderdag aan
kinderen vanaf groep 4.
Het
is heerlijk om de kinderen blij binnen te zien komen en nog enthousiaster en
trots weer de deur uit te zien gaan.
In
het handvaardigheid lokaal is het bijna altijd een gezellige sfeer. Het is goed om te zien hoe kinderen genieten van kliederen met gips, verf,
piepschuim. Hoe ze lekker in een emmer “smurfensnot’ wroeten of met ‘een echte
grote mensenzaag’ zagen. En dan mogen ze ook nog gewoon hun handen afvegen aan
hun schilderblouse!
Maar het meeste geniet ik als ze zich verwonderen, zichzelf
overtreffen en genieten van de prachtige dingen die ze zelf maken.
Het uitgangspunt wat betreft de leerlijn 'handvaardigheid' is de omgang ‘beeldend
onderwijs basis' vanuit o.a. de digitale methode “Laat maar zien”. De leerlijn
gaat uit van gebruik van verschillende materialen (zoals hout, gips,textiel, klei en kosteloos materiaal) en technieken tijdens de gehele basisschooltijd. Ook worden
er wat “stoerdere” technieken aangeleerd zoals bv. solderen.
In de lessen gaat het vooral om de ontwikkeling, het proces en niet hoofdzakelijk om
het eindresultaat. We vinden het belangrijk dat kinderen zelfvertrouwen krijgen, leren
kijken en leren hun eigen ideeën te ontwikkelen en dat hun mening anders kan zijn
dan die van anderen.
Zelf
zeggen we dat ze “vooral hun fantasie mogen gebruiken”.
Trots!
Regelmatig hoor ik ‘TADAA' roepen in de klas als een kind trots is op zijn zelfgemaakte kunstwerk. Of zie ik een kind lachen om de gekke gezichtsuitdrukking van zijn zelf gemaakte poppetje. Of verbaast een kind zich over de nieuwe kleuren die hij heeft gemengd.
De eerste weken hebben de kinderen van de groepen 4 t/m 7 gewerkt met klei. Hoe kun je klei nog meer bewerken dan alleen met je handen? Welke technieken en gereedschappen kun je gebruiken? Ook hebben de kinderen geleerd om trots te zijn op hun zelfgemaakte kunstwerk. Om trots te zijn op hun doorzettingsvermogen, hun vindingrijkheid, hun fantasie of hun goede samenwerking. En ondertussen…ben ik trots op de kinderen!
Ieder kind is uniek
Een paar jaar geleden heb ik in het kader van mijn opleiding tot Cultuurcoördinator een filmpje gemaakt. Dit filmpje geeft duidelijk mijn visie op kunsteducatie en creativiteit binnen het basisonderwijs weer. Via de link een fragment van dat filmpje; https://www.youtube.com/watch?v=AnyamCxgpSM ***september 2019***
Nicole Hillmann